Nyårslöftet

Nyårslöftet

Hur går det med nyårslöftet, håller du vad du lovade dig själv? Eller har du kanske tagit en liten paus, en paus där du lagt all energi på att hitta ursäkter för att inte fortsätta eller varför det inte blev som det var tänkt från början.

Nu är det ju så att alla förändringar är jobbiga, det kräver ju lite ansträngning och du kommer att stöta på motgång och kanske motstånd, det är ju det som är själva grejen.

 

Styrketräning

Låt oss leka med tanken att ditt nyårslöfte var att börja träna. Syftet är ju såklart att bli starkare, kanske gå ned i vikt och få bättre kondition osv. Du vet ju varför du bör börja träna, du vet fördelarna med att träna och du vet hur bra du mår av det. Ändå står väskan helt orörd i hallen, kanske har du kommit iväg någon eller några gånger, och varje gång du väljer att stanna hemma har du ett helt batteri fullt av bra ursäkter.

Om du lyckats ta dig till gymmet så vill jag gratulera, vad grym du är, du har tagit första steget. Bra jobbat!

Hur är känslan och tankarna när du är på gymmet då? Du ser den där vältränade personen som lyfter svintungt, du ser de där som springer som besatta på löpbanden i en hiskelig fart. Vad tänker du då?

Kanske finns det flera hundra scenarion men jag tänker fokusera på två.

Den ena tanken kanske är: -”På riktigt, vilka löjliga människor, att dom lägger ned så mycket tid på träning, det tänker minsann inte jag göra, jag har ju faktiskt ett liv också”

Eller –”Wow, vilka människor, vilken disciplin de måste ha, jag blir grymt motiverad av att se hur de har lyckats, kan säkert dra nytta av deras erfarenheter”

Sen finns det som sagt hur många andra alternativ som helst.

Så vad väljer du?

Tänker du fullfölja löftet, dra nytta av de som kanske kan lära dig och inspirera dig till ett hälsosammare liv, eller tänker du hamna i gnäll hörnan och låta även detta löfte rinna ut i sanden?

Mentalträning

Om vi jämför gymmet med mentalträning är det exakt samma sak, vi kommer att få anstränga oss, vi kommer att se hur andra redan har ansträngt sig och kommit sjukt långt. Likadant här kan vi dra nytta av de som kommit så mycket längre än oss, alternativt ta på oss offerkoftan och låsa in oss i gnällhörnet.

-”Ok Andréas, men om du är så jävla bra, hur kommer det  sig då att du kraschar emellanåt?”

Det är just det som är grejen, jag är inget vidare på det. Jag är hyggligt bra på att gå till gymmet och träna skiten ur mig. Jag är också rätt bra på att motivera och pusha andra att träna och utmana sina gränser. Men när jag kommer till vissa delar i min egna mentala ”styrketräning” går jag bet.

Ni vet den där känslan när man vet vad man behöver, man vet att man mår bra av det, men man får inte tummen ur.

Delar med mig av min historia

Så det är därför du läser denna text nu, det är mitt sätt att kicka mig själv i arslet, det är mitt sätt att styra upp jobbet med mig själv, att hitta disciplinen. Det handlar också om att jag vill dela med mig av min resa, jag brinner för att hjälpa andra, att peppa andra till ett hälsosammare, lyckligare och värdefullare liv.

Så länge jag inte håller min historia inom mig själv, döljer vad jag känner och upplever så växer jag för varje dag. För varje motstånd eller motgång jag möter blir jag lite starkare. Kan jag sedan hjälpa någon ett litet steg framåt är det en bonus, för jag är övertygad om att tillsammans är vi starka.

 

Övning ger färdighet

Så tillbaks till gymmet, hur tänker du göra? Tänker du ge upp innan du kommit igång eller är det så att du faktiskt denna gång kommer att skippa alla ursäkter, ta dig genom motgångarna och faktiskt fullfölja löftet?

Jag vet vad jag tänker göra, och jag bjuder med dig att följa min resa, kanske kan du dra nytta av något jag har att bidra med, kanske blir du förbannad, kanske skiter du i vilket. Men resan fortsätter, utmaningarna står framför oss.

Här får du en high five och en stor fet kram, nu kör vi!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *